0
(0)

مدیریت آبیاری منظم و کنترل شیفت های آبیاری یکی از نیازهای اصلی کشاورزان است. کشاورزان می توانند با استفاده از یک نرم افزار حرفه ای به اهداف آبیاری به موقع و رشد بهتر گیاهان دست پیدا کنند. از اهدافی که آبیاری به صورت منظم دنبال می کند کمک به رشد گیاهان موجود در مزرعه و حفظ طراوت و شادابی محیط مزرعه است. سیستم های نرم افزاری آبیاری یکی از بهترین روش ها برای اطلاع از آبیاری منظم هستند که در ادامه به بررسی یکی از کامل ترین آنها می پردازیم.

بررسی تاثیرات آبیاری منظم بر رشد گیاهان

آبیاری منظم و به موقع گیاهان باعث چه چیزی میشود؟، جزء سوالات پرتکرار افرادی است که تصمیم دارند یک سیستم برنامه ریزی با کیفیت را برای مزرعه خود انتخاب کنند.

در پاسخ به این پرسش می توان گفت، استفاده از یک سیستم بی همتا جهت آبیاری به کشاورز در پیشبرد اهداف باغبانی کمک های بسیاری می کند.

  • بی آب شدن زمین کشاورزی و عدم آبیاری طبق یک زمان بندی دقیق مشکلاتی از قبیل خشک شدن گیاه را به دنبال خواهد داشت.
  • با استفاده از سیراب کردن زمین به شکل منظم می توانید در زمینه تولید و بهره وری گام های بلند و استواری بردارید.
  • جذب مواد قوت بخش گیاه، در زمین های خشک که به صورت نامرتب آبیاری می شوند، امکان پذیر نیست.
  • دو عنصر بسیار مهم که برای رشد گیاه جزء ضروریات هستند و با عنوان عناصر کلان شناخته می شوند هیدروژن و اکسیژن هستند. با آبیاری منظم و فراهم کردن شرایط هوایی دلپذیر به راحتی می توانید این نیاز گیاهان را برطرف کنید.
آبیاری منظم گیاهان مزرعه برای رشد بهتر گیاهان


آبیاری منظم و مقاومت گیاهان در برابر آفت ها و بیماری ها

یکی دیگر از تاثیرات آبیاری منظم در جهت سلامت ریشه ها و برداشت پایدار محصول است. با توجه به اینکه گیاهان برای رشد بهتر و تولید محصول به آب نیاز دارند، آبیاری به موقع می تواند برای رشد آنها موثر باشد و باعث افزایش مقاومت در برابر آفت ها شود.

به طور کلی، گیاهان با آبیاری ناکافی و یا آبیاری بیش از حد می توانند آسیب دیده و ضعیف شوند که این موضوع منجر به تحمل کمتر آنها در برابر آفت ها می شود. آبیاری منظم می تواند سطح رطوبت را در محیط گیاهی حفظ کند و سازگاری بهتر با شرایط را برای گیاهان فراهم کند.

گیاهانی که آب کافی در دسترس دارند، می توانند با تولید مواد مفید مقاومتی با آفت ها مقابله کنند. این مواد مقاومتی شامل ترکیبات مختلفی مانند فنل ها، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها هستند که می توانند به عنوان مکمل در کنترل آفت مورد استفاده قرار گیرند.

آبیاری به موقع مزرعه و شروع رشد گیاهان

تاثیر آبیاری دقیق روی گیاهان

از مهمترین پارامترها برای رشد بهتر گیاه در آبیاری منظم، در نظر گرفتن نیاز آبی آنها است. گیاهان مختلف از لحاظ میزان مصرف آب، متفاوت هستند و برخی برای عملکرد بهتر به آب بیشتری نیاز دارند. بکارگیری یک برنامه دقیق آبیاری برای مزرعه، منجر به رشد بهتر گیاهان و در نتیجه محصولات با کیفیت تر می شود.

  • سبزیجات، سبزیجات برای رشد بهتر، باید بیشتر از میوه ها و گیاهان زینتی آب مصرف کنند، زیرا بخش زیاد آنها را آب تشکیل می دهد. مقدار دقیق آب مورد نیاز، به نوع سبزیجات و شرایط محیطی بستگی دارد، اما به طور کلی  سبزیجات با آبیاری منظم رشد بهتری خواهند داشت.
  • میوه ها، بعضی از میوه ها نسبت به سایرین برای رشد بهتر و محصول پربارتر باید مقدار بیشتری آب مصرف کنند. به طور مثال درخت های میوه های هسته دار، مثل آلو، هلو، شفتالو و غیره برای رشد بهتر  باید به طور منظم آبیاری شوند.
  • گیاهان زینتی، اغلب گیاهان زینتی نیز برای همیشه با طراوت ماندن و پیشگیری از آفات باید به طور منظم آبیاری شوند. به طور مثال برخی گیاهان زینتی مانند نرگس باید همیشه خاکشان مرطوب باشد و برخی گیاهان خشک مانند کاکتوس و ساکولنت ها به آب کمتری احتیاج دارند.
  • گیاهان مزرعه ای، از دیگر گیاهانی که برای عملکرد بهتر و رشد عالی تر به آبیاری به شکل منظم نیاز دارند، گیاهان مزرعه ای هستند. در صورتی که آبیاری به شکل نامنظم و کم انجام شود گیاهان با مشکلاتی مانند کمبود آب در ریشه، عدم دریافت مواد مغذی و کاهش رشد مواجه می شوند. آبیاری بیش از حد گیاهان مزرعه ای نیز منجر به فرسایش خاک، رشد بیماری ها و آفت ها در گیاهان می شود.

معرفی یک نرم افزار فوق العاده برای آبیاری منظم مزرعه یا باغ

در این مقاله در حیطه آبیاری منظم و تاثیر آن بر رشد گیاهان سخن گفتیم و به معرفی گیاهانی پرداختیم که برای رشد بهتر باید به موقع آبیاری شوند. زمانی می توانید آبیاری مزرعه، باغ، گلخانه و غیره را به شکل منظم انجام دهید که یک برنامه حرفه ای برای مدیریت مزرعه داشته باشید. فراموش کردن شیفت های آبیاری و پایان یافتن زمان استفاده از چاه، ضربه های جبران ناپذیری به کشت و کار شما خواهد زد.

یکی از بهترین نرم افزارها جهت مدیریت مزرعه، باغ یا گلخانه، بادوم است. این نرم افزار بی همتا کمک بزرگی به کشاورزان کرده است. از این نرم افزار می توانید جهت افزودن چاه آب، تعریف شیفت آبیاری و مشخص کردن زمان استفاده از چاه برای آبیاری اشتراکی استفاده کنید.

مهمترین مزایای استفاده از سیستم بادوم برای ثبت اطلاعات آبیاری زمین

استفاده از نرم افزار بادوم مزایایی را برای استفاده کننده به دنبال دارد که تصمیم داریم به مهمترین آنها اشاره کنیم.

  1. مشخص کردن آدرس دقیق چاه بر روی نقشه برای افراد شیفت
  2. اطلاع رسانی به مسئول جهت آبیاری منظم باغ یا مزرعه
  3. مشخص کردن تاریخ شروع و پایان زمان استفاده از چاه و یادآوری این موضوع به مسئول
  4. بررسی میزان مصرف آب و برق و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض پمپ و قطعات آن
  5. مشخص کردن برنامه آبیاری هنگام کاشت محصول و ارسال یادآور
برای اطلاعات بیشتر همین الآن کلیک کنید

نتیجه گیری

آبیاری منظم یکی از بهترین روش ها برای داشتن مزرعه ای همیشه سبز با محصولات عالی است. کاشت گیاهان مختلف در زمین های خشک با برنامه ریزی نامناسب و مدیریت غلط امکان پذیر نیست.

فراموش کردن شیفت ها و بازدیدها، عدم اطلاع از پایان یافتن زمان استفاده از چاه و غیره از جمله مشکلات اغلب کشاورزان است. با استفاده از یک برنامه مدیریت آبیاری تمامی مشکلات کشاورزان قابل حل خواهد بود. از جمله امکانات برنامه می‌توان، ارسال پیامک یادآوری به افراد شیفت، بررسی میزان مصرف انرژی و و تعیین زمان بازدید ها را بیان کرد.

آبیاری منظم و به موقع گیاهان باعث چه چیزی میشود؟

سلامت ریشه ها و مقاومت در برابر آفات از جمله مهمترین مزایای آبیاری منظم محصولات کشاورزی هستند.همچنین باعث می شود رطوبت گیاهان حفظ شود.

امتیاز شما به این محتوا :

میانگین امتیاز این محتوا: 0 / 5. تعداد آرا: 0

هنوز هیچ امتیازی ثبت نشده! اولین نفر باش!

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید